اصفهان، پایگاه فرهنگ و تمدن اسلامی
۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۸ شهريور
طهماسبي خبر داد:
نصب نخستين دستگاه WIM در محور گردنه زينل

مديرعامل سازمان حمل و نقل بار و كالاي درون شهري شهرداري اصفهان گفت: نخستين دستگاه WIM (سيستم توزين در حال حركت) با هزينه‌اي بالغ بر يك ميليارد و 300 ميليون تومان خريداري و در حال نصب در محور گردنه زينل به عنوان اصلي‌ترين محل تخليه نخاله به صورت قانوني است.

 مجيد طهماسبي اظهار كرد: يكي از مباحث مهم در حوزه كنترل تردد ناوگان حمل بار درون شهري مبحث اضافه تناژ خودروهاي باربر است كه در سال گذشته براي ساماندهي اين مهم، لايحه اضافه تناژ به شوراي اسلامي شهر ارائه و مصوب شده است.

وي افزود: موضوع اضافه تناژ در شهرها به سه طريق باعث بروز مشكلات مي‌شود كه يكي از آن خسارت به زيرساخت‌هاي شهري است.

مديرعامل سازمان حمل و نقل بار و كالاي درون شهري شهرداري اصفهان افزود: در سال گذشته بنا بر اظهار نظر معاون عمران شهري شهردار اصفهان حدود شش ميليارد تومان هزينه روسازي، آسفالت و زيرسازي معابر شهر شده، از اين رو با احتساب اختصاص 30 درصد اين مبلغ براي اضافه تناژ خودروها، در سال گذشته حدود دو ميليارد تومان تنها در اين حوزه خسارت وارد شده است.

وي ادامه داد: با بررسي مسايل ديگري همچون تخريب المان‌هاي ترافيكي، پل‌ها و... مراجعه به مراجع علمي مي‌توان دريافت كه وارد شدن خسارت به زيرساخت‌ها با توان چهارم اضافه تناژ افزايش خواهد يافت؛ به عنوان نمونه دو تن اضافه تناژ ضريب خسارت را 16 برابر خواهد كرد.

طهماسبي با بيان اينكه آسيب ديگر اضافه تناژ كاهش فرمان پذيري و ضعف عملكرد در سيستم ترمز خودروها است، تصريح كرد: با توجه به طراحي هر خودرو براي عملكرد در شرايط فني خاص و با توجه به فرسودگي قالب خودروهاي حمل بار مبحث اضافه تناژ بار به شدت ايمني تردد را براي راهبران ناوگان و ديگر شهروندان تحت تأثير قرار خواهد داد كه از جمله مي‌توان به سقوط ميكسر بتني از پل مطهري در سال گذشته اشاره كرد.

وي افزايش چشمگير آلاينده‌هاي ناشي از تركيبات حاصل از سوخت ناقص ديزل در خودروها به علت كاركرد موتور در خارج از نقطه طراحي و به تبع توليد تركيبات NOx و ريز ذرات آلاينده معلق در هوا با توجه به آنكه سهم عمده آلاينده‌هاي ريز ذرات مربوط به خودروهاي باري (برخلاف آلاينده‌هاي گازي ناشي از تركيبات CO و CO2 كه مربوط به خودروهاي سبك) آسيب ديگر اضافه تناژ است.

مديرعامل سازمان حمل و نقل بار و كالاي درون شهري شهرداري اصفهان گفت: لزوم ساماندهي تردد حجم بسيار زياد خودروهاي حامل خاك و نخاله ساختماني كه بعضاً تا هفت هزار تن در روز گزارش شده است، نياز به روش جديد علمي و مكانيزه احساس شد.

وي ادامه داد: پس از بررسي‌هاي جامع استفاده از سيستم WIM (سيستم توزين در حال حركت) به عنوان تكنولوژي روز دنيا مد نظر قرار گرفته و پس از طي مراحل اداري و قانوني نخستين دستگاه WIM با هزينه‌اي بالغ بر يك ميليارد و 300 ميليون تومان خريداري و در حال نصب در محور گردنه زينل به عنوان اصلي‌ترين محل تخليه نخاله به صورت قانوني است.

طهماسبي با بيان اينكه سيستم توزين در حال حركت به صورت هوشمند و بدون نياز به اپراتور علاوه بر اندازه‌گيري بار محوري و كل، همچنين كنترل مجوزهاي قانوني از جمله بارنامه و پروانه فعاليت و اشتغال خودروها، تخلفات صورت پذيرفته را در سرور مركزي براي خودرو ثبت كرده و دريافت عوارض ناشي از خسارت به زيرساخت‌ها را فراهم خواهد كرد، گفت: براي كنترل گسترده در سطح شهر و ديگر مبادي ورود و خروج تخليه خاك و نخاله سه دستگاه توزين سيار نيز با ارزش بالغ  بر 150 ميليون تومان فراهم و در اختيار گشت‌هاي مشترك سازمان پليس راهور قرار گرفته است.

وي خاطرنشان كرد: استفاده از اين تجهيزات براي نخستين بار در بين كلانشهرهاي كشور، توسط سازمان حمل و نقل بار و كالاي شهرداري اصفهان اجرايي شده است.

تاریخ:
1398/05/28
تعداد بازدید:
128
اصفهان، ميدان امام حسين عليه السلام، شهرداري اصفهان
031-32229021-9
اصفهان، ميدان بزرگمهر، ابتداي خيابان بزرگمهر،شوراي اسلامي شهر
031-32672128
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شهرداری اصفهان میباشد.